اولویت های پژوهشی موسسه نیماد اعلام شد



با به روز رسانی اساسنامه پژوهشگاه ملی توسعه علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، اولویت های پژوهشی نیماد در قالب 9 کمیته تخصصی برای سال 1401 اعلام شد.

به گزارش ایسنا، دکتر یونس پناهی گفت: تعیین اولویت های پژوهشی علوم پزشکی از جمله نوآوری ها، فناوری ها و کمک به تدوین سیاست های کلی پژوهشی در کشور از جمله اهدافی است که در جریان بررسی اساسنامه موسسه نیماد مورد توجه ویژه قرار گرفت.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اولویت‌های کمیته درمان‌ها، فناوری‌ها و نوآوری‌های نوین علوم پزشکی گفت: ابرروندهای تأثیرگذار بر آینده پزشکی و سلامت، پیشروی علم و فناوری و برآورده کردن پژوهش‌ها نیازهای فناوری بخش تحقیق و توسعه محورهای محصولات بهداشتی و تجهیزات پزشکی از موضوعات اصلی این کمیته است.

وی افزود: در کمیته دارو، تجهیزات پزشکی، بهداشت و ایمنی مواد غذایی اولویت ها در سه حوزه پزشکی، تجهیزات پزشکی و بهداشت و ایمنی مواد غذایی تدوین شده است.

رئیس پژوهشکده توسعه علوم پزشکی کشور، اولویت‌های کمیته بیماری‌های غیرواگیر؛ وی با برشمردن صعب العلاج و مزمن نام برد: سامانه ثبت و مراقبت از بیماری های غیرواگیر; بیماری های صعب العلاج و مزمن، تشخیص زودهنگام و غربالگری بیماری های شایع، پیشگیری از بیماری، تشخیص و درمان بیماران مبتلا، مطالعات بالینی بر روی اثرات درمان های جدید، مراقبت های حمایتی و تسکینی. علاوه بر این، مطالعات بر روی عوامل خطر اصلی رفتاری مرتبط با بیماری‌های غیرواگیر، از جمله سیگار کشیدن، رژیم غذایی ناسالم، عدم تحرک و مصرف الکل، عوامل خطر متابولیک/فیزیولوژیکی این بیماری‌ها از جمله فشار خون بالا، قند خون بالا، کلسترول بالا، چاقی اضافه وزن نیز در این کمیته بررسی می شود.

وی تصریح کرد: در کمیته بیماری های نوپدید، بازپدید و واگیر، عفونت های بیمارستانی و مقاومت باکتریایی، تشخیص و درمان بیماری های عفونی و شناسایی عوامل خطر در بیماری های عفونی به عنوان اولویت معرفی شد.

دکتر پناهی در ادامه به کمیته سیاست گذاری و اقتصاد سلامت اشاره کرد و اظهار داشت: مطالعات مربوط به مدیریت نظام سلامت، سیاست گذاری سلامت، عدالت نظام سلامت، سطح بندی و اولویت بندی خدمات سلامت و مطالعات مقرون به صرفه و هزینه فایده از موضوعات ضروری است. در قالب کمیته فنی باید باشد.

وی در خصوص کمیته سلامت روان و آسیب های اجتماعی افزود: عوامل خطر، تشخیص و درمان مطالعات روانی و روانپزشکی و آسیب های اجتماعی مرتبط در این کمیته بررسی می شود.

کمیته سلامت الکترونیک و هوش مصنوعی نیز فعالیت های خود را به دو بخش اختصاص می دهد: سلامت دیجیتال، هوش مصنوعی و شبیه سازهای پزشکی.

کمیته سوانح، سوانح، بلایای طبیعی و بهداشت محیط با توجه به تأثیر این حوادث و سوانح بر جامعه، سامانه ثبت حوادث و تروما، پیشگیری از حوادث، سوانح، بلایای طبیعی، کاهش صدمات و خسارات طبیعی بلایا، مطالعات کاهش آلودگی زیست محیطی و مشکلات مربوط به پسماندها و مطالعات پیشگیری از آلودگی هوا و کاهش ذرات معلق را در سرلوحه امور خود قرار خواهد داد.

بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهش و فناوری وزارت بهداشت؛ دکتر پناهی با اشاره به اینکه بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری، جوان بودن جمعیت یکی از اولویت های کشور است، کمیته جوانان جمعیت، خانواده و سبک زندگی را در موسسه نیماد تشکیل دادیم. مراقبت های پیشگیرانه و درمانی ویژه برای مادران و نوزادان، غربالگری زنان و مردان، غربالگری نوزادان و کودکان، عوامل مؤثر بر سبک زندگی سالم و برنامه های جوانان جمعیت نیز در فهرست برنامه های کمیته قرار دارند.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت بهداشت هدف اصلی نیماد را تبدیل نتایج تحقیقات به اقدامات عملی برای بهینه سازی نظام نوین سلامت در کشور دانست و اظهار داشت: ایجاد سازوکارهای زیرساختی برای تبدیل دانش به فناوری، تجاری سازی و افزایش شکوفایی ملی، حمایت از تربیت نیروی انسانی پژوهشگران و نخبگان کشور در حوزه علوم پزشکی، تلاش برای جذب پژوهشگران و دانشمندان برجسته ایرانی مقیم خارج از کشور و توسعه همکاری‌های علمی بین‌المللی با محوریت کشورهای همسایه. از جمله برنامه هایی است که طبق اساسنامه در دستور کار موسسه نیماد قرار گرفته است

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید