برندگان جایزه نوبل 2022 جوایز خود را دریافت کردند


عصر دیروز طی مراسمی در استکهلم جوایز نوبل اهدا شد و علاوه بر برندگان جوایز نوبل 2022، برندگان جوایز نوبل 2020 و 2021 که به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت آنلاین برگزار شد نیز حضور داشتند.

به گزارش ایسنا، مراسم اهدای جایزه نوبل روز شنبه در پایتخت سوئد برگزار شد. دهم دسامبر مصادف با صد و بیست و ششمین سالگرد مرگ آلفرد نوبل، مخترع دینامیت و بنیانگذار جایزه نوبل بود. جایزه نوبل به ارزش 10 میلیون کرون سوئد یا حدود 900000 دلار آمریکا در 10 دسامبر، سالگرد مرگ آلفرد نوبل، صنعتگر سوئدی که قیمت ها را در وصیت نامه خود تعیین کرده بود، اهدا شد.

رویترز نوشت، برندگان جایزه نوبل روز شنبه در استکهلم پایتخت سوئد برای اولین مراسم اهدای جوایز حضوری با یک ضیافت رسمی پس از پاندمی کووید-19 که این مراسم را در دو سال گذشته کوتاه کرد، گرد هم آمدند.

این مراسم از ساعت 15:00 به وقت گرینویچ (18:30 روز شنبه به وقت تهران) آغاز شد. این مراسم در سال های 2020 و 2021 به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت آنلاین برگزار شد و در آن سال ها جمعیت کمی داشت و ضیافت بزرگی برگزار نمی شد. اما شب گذشته برندگان زیادی از سال 2020 و 2021 و همچنین برندگان سال 2022 وجود داشت. سال گذشته یک مراسم کوچک و محدود برگزار شد اما هیچ برنده ای در آن شرکت نکرد زیرا مدال های خود را در کشور خود دریافت کردند.

برندگان جایزه نوبل 2022 جوایز خود را دریافت کردند

پس از این مراسم، ضیافتی با حضور خانواده سلطنتی سوئد، مقامات دولتی و کارمندان دولت و رهبران تجاری از کشورهای مختلف در تالار شهر برگزار شد. رهبران احزاب سیاسی سوئد همیشه به این ضیافت دعوت می شوند، اما جیمی آکسون، رهبر حزب ضد مهاجرت سوئد که در انتخابات سپتامبر به دومین حزب بزرگ سوئد تبدیل شد، به دلیل رعایت نکردن قوانین حزبش از لیست مهمانان حذف شد. اصول جوایز به دلیل حمله روسیه به اوکراین، بنیاد نوبل سفرای روسیه و بلاروس را دعوت نکرد.

برندگان امسال جوایز خود را در سالن کنسرت دریافت کردند.

لیست برندگان امسال به شرح زیر بود:

آلن اسپچت، جان اف.کلوزر و آنتون زیلینگر برای جایزه نوبل فیزیک 2022

کارولین برتوزی، مورتن ملدال و کارل بری شارپلس برای جایزه نوبل شیمی 2022

سوانته پابو برای جایزه نوبل پزشکی 2022

جایزه نوبل ادبیات آنی ارنو 2022

بن اس. برنانکی، داگلاس دبلیو. دایموند و فیلیپ اچ. دبویگ برای جایزه نوبل اقتصاد 2022

برندگان جایزه صلح نوبل امسال «الس بیلیاتسکی» وکیل حقوق بشر از بلاروس، سازمان حقوق بشر «مموریال» از روسیه و سازمان حقوق بشر اوکراین «مرکز آزادی های مدنی» بودند. مراسم اهدای جوایز روز شنبه مصادف با روز حقوق بشر سازمان ملل متحد بود که مصادف با هفتاد و چهارمین سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر است.

برندگان جایزه نوبل 2022 جوایز خود را دریافت کردند

تعدادی از برندگان جایزه نوبل در شیمی، فیزیک، پزشکی، ادبیات و اقتصاد

کارل-هنریک هلدین، رئیس بنیاد نوبل، خطاب به برندگان این جایزه گفت: جهان در حال حاضر با بحران انرژی و غذا، تبعیض آشکار، نابرابری اجتماعی و اقتصادی و تسریع تغییرات آب و هوایی با گسترش فوری راه حل ها مواجه است. برای این بحران

وی افزود: جهان در مواجهه با انبوهی از بحران‌ها و چالش‌ها، به دانشمندانی متعهد نیاز دارد که دائماً در جستجوی حقیقت باشند و مرزهای دانش ما را پیش ببرند.

برندگان چه چیزی دریافت می کنند؟

برندگان جایزه نوبل 2022 جوایز خود را دریافت کردند

جوایز نوبل از سال 1901 هر سال اعطا می شود. برندگان در ماه اکتبر هر سال اعلام می شوند. جوایز پزشکی، فیزیک، شیمی، ادبیات و صلح به درخواست آلفرد نوبل، صنعتگر ثروتمند سوئدی و مخترع دینامیت ایجاد شد. اولین جایزه در سال 1901، پنج سال پس از مرگ نوبل اهدا شد. از سال 1901، جوایز نوبل در مراسمی در 10 دسامبر، سالگرد مرگ آلفرد نوبل، اهدا می شود.

ارزش هر یک از جوایز 10 میلیون کرون سوئد معادل حدود 900000 دلار است و هر سال در 10 دسامبر مصادف با سالگرد مرگ آلفرد نوبل همراه با یک دایره المعارف و یک مدال طلا اهدا می شود.

لازم به ذکر است که جایزه در بخش اقتصاد که رسماً به عنوان جایزه اقتصاد بانک مرکزی سوئد به یاد آلفرد نوبل شناخته می شود، توسط نوبل ایجاد نشده است، بلکه توسط بانک مرکزی سوئد در سال 1968 ایجاد شده است.

از سال 1926، مراسم اهدای جوایز در استکهلم تقریباً منحصراً در سالن کنسرت استکهلم برگزار می شود. در مراسم اهدای جایزه نوبل در استکهلم، سخنرانی هایی درباره برندگان و اکتشافات یا کارهای آنها انجام می شود و پس از آن پادشاه سوئد به هر برنده گواهی و مدال اهدا می کند.

این مراسم با ضیافتی در تالار شهر استکهلم (Stockholms Stadshus) برای حدود 1300 نفر از جمله 250 دانش آموز برگزار می شود. به استثنای چند مورد، ضیافت جایزه نوبل از سال 1930 در تالار شهر برگزار می شود. جشن جایزه نوبل در استکهلم توسط بنیاد نوبل سازماندهی شده است و در درجه اول یک جشن دانشگاهی با تاکید بر علم و ادبیات است. علاوه بر برندگان جایزه نوبل و خانواده های آنها، پادشاه و ملکه و سایر اعضای خانواده سلطنتی سوئد مهمانان افتخاری مراسم اهدای جوایز و ضیافت هستند. نمایندگان دولت سوئد و پارلمان سوئد نیز شرکت خواهند کرد. میهمانان بین المللی به ویژه از علم و فرهنگ در اولویت هستند.

جایزه نوبل معتبرترین جایزه ای است که به یک دانشمند در علوم طبیعی داده می شود. جایزه نوبل در سال 1895 توسط میراث آلفرد نوبل، صنعتگر و شیمیدان سوئدی که بیشتر به خاطر اختراع دینامیت شناخته می شود، ایجاد شد. بنا به وصیت وی، سالانه پنج جایزه در رشته های فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و پزشکی، ادبیات و صلح به افرادی اهدا می شود که بیشترین خیر را برای مردم انجام داده اند. «آکادمی سلطنتی علوم سوئد» مسئولیت انتخاب برندگان جایزه نوبل در رشته های فیزیک و شیمی را بر عهده دارد و «موسسه کارولینسکا» نیز مسئولیت انتخاب برندگان جایزه نوبل در رشته های فیزیولوژی و پزشکی را بر عهده دارد. امسال در مجموع 7 دانشمند جایزه نوبل علوم (پزشکی، فیزیک و شیمی) را دریافت کرده اند و تنها یک زن در بین این 7 دانشمند است.

تصاویر مراسم نوبل 2022

برندگان جایزه نوبل 2022 جوایز خود را دریافت کردند

جان اف کلوزر یکی از برندگان جایزه نوبل فیزیک 2022 است.

برندگان جایزه نوبل 2022 جوایز خود را دریافت کردند

کارولین برتوزی یکی از برندگان جایزه نوبل شیمی 2022 است.

برندگان جایزه نوبل 2022 جوایز خود را دریافت کردند

سوانت پابو در سال 2022 جایزه نوبل پزشکی را دریافت کرد

برندگان جایزه نوبل 2022 جوایز خود را دریافت کردند

برندگان جایزه نوبل 2022 جوایز خود را دریافت کردند

ملکه سیلویا سوئد در ضیافت جایزه نوبل 2022 در تالار شهر استکهلم در 10 دسامبر 2022 در استکهلم

برندگان جایزه نوبل 2022 جوایز خود را دریافت کردند

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید