نوزاد را بخوابانید؛ بهترین راه حل چیست؟


خواباندن نوزاد یکی از سخت ترین وظایف والدین است. خواب برای سلامت جسمی، روانی و عاطفی کودک بسیار مهم است. ما می دانیم که خواب برای رشد کودک ضروری است، اما به خواب رفتن کودک همیشه آسان نیست. بیش از نیمی از کودکان در دوران کودکی مشکل خواب دارند. گاهی اوقات این مشکلات ناشی از اضطراب جدایی آنهاست و گاهی اوقات کودک به دلایلی مانند چرت های طولانی بعد از ظهر دچار این مشکلات می شود. در این مقاله به بررسی چالش های اتانیز کردن کودک و توصیه های تخصصی کارشناسان در این زمینه می پردازیم. با ما بمان.

اهمیت زمان خواب کودک

دکتر می گوید: “شما نمی توانید خواب کودک را نادیده بگیرید.” ژاکلین دارنا. از رفتار کودک تا رشدش همه چیز تحت تاثیر خواب اوست. ریتم شبانه روزی چرخه خواب و بیداری کودک باعث ترشح هورمون های رشد می شود. این هورمون ها برای رشد کودک بسیار مهم هستند.”

دکتر دکتر می گوید: کودکان 1 تا 2 ساله باید 11 تا 14 ساعت در شب بخوابند. دایان هس، پزشک اطفال در نیویورک. کودکان 3 تا 5 ساله نیز به 10 تا 13 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند.

روال قبل از خواب برای کودکان به همان اندازه مهم است که برای نوزادان مهم است. زمان خواب باعث آرامش و ثبات می شود و کودک را آرام می کند. برای برخی از کودکان، حتی تغییر ترتیب روتین می تواند گیج کننده و ناراحت کننده باشد.

آندریا دلا توره، مالک و بنیانگذار Baby Sleep Answers و مادر 3 فرزند، می گوید: “من دوست دارم یک روتین خواب 15 دقیقه ای داشته باشم زیرا اگر بیشتر طول بکشد، ممکن است متوجه علائم واقعی خواب نشویم.” زمانی که کودک شروع به خمیازه کشیدن و مالیدن چشمانش کند، زمان خواب ایده آل او ممکن است به پایان برسد.

سعی کنید یک برنامه روتین راحت داشته باشید که برای کودک شما خیلی تحریک کننده یا استرس زا نباشد. به گفته دلا توره، این روال باید شامل 4 مرحله باشد:

  • راحتی (مسواک زدن، تعویض پوشک و پوشیدن لباس راحت)؛
  • ارتباط (خواندن، دعا یا آواز خواندن)؛
  • نزدیکی (در آغوش گرفتن، ابراز عشق)؛
  • شب بخیر بگو

دلایل نخوابیدن کودک

دلایل رایجی که می تواند مانع از خوابیدن کودک شود عبارتند از:

  • اضطراب و استرس یا سایر نگرانی های ناشی از وضعیت سلامت روان کودک؛
  • چیدمان اتاق خواب؛
  • خستگی مفرط؛
  • مصرف کافئین؛
  • استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیکی؛
  • ترس از تاریکی؛
  • گرسنگی؛
  • زمان خواب ناسازگار؛
  • نداشتن روال قبل از خواب

نکات مفید برای خواباندن نوزاد

خواباندن کودک شما در بیشتر مواقع می تواند یک چالش باشد، اما آماده سازی و برنامه ریزی صحیح می تواند آن را بسیار آسان تر کند. پیش بینی مشکلات و دانستن چگونگی حل آنها، مسائلی مانند گریه کودک و سردرگمی والدین در هنگام به خواب رفتن را به حداقل می رساند. در زیر نکاتی را برای آماده سازی کودک برای خوابی آرام گردآوری کرده ایم.

1. فعالیت هایی را که کودک شما را آرام می کند شناسایی کنید

به دنبال چیزهایی باشید که کودک شما را آرام کند. در طول مشاوره خانواده، دلا توره همیشه ابتدا از والدین در مورد ویژگی های فرزندشان و آنچه آنها را آرام می کند می پرسد. انجام کارهایی که او را خوشحال می کند و آرام کردنش به او کمک می کند راحت تر بخوابد.

2. توجه داشته باشید که کودک شما به چند ساعت خواب نیاز دارد

مقدار خواب مورد نیاز برای هر کودک متفاوت است. برخی از کودکان ممکن است فقط به 8 تا 9 ساعت خواب در شبانه روز نیاز داشته باشند، در حالی که سایر کودکان حداقل به 11 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند. سعی کنید تا حد امکان به نیاز طبیعی فرزندتان به خواب احترام بگذارید و روتین و زمان خواب او را با نیازهای او تطبیق دهید.

3. اجازه دهید کودک در فرآیند خواب شرکت کند

با بزرگتر شدن کودک علایق خاصی پیدا می کند و با کمال میل نظرات خود را بیان می کند. مثلاً اجازه دهید لباس خوابش را خودش انتخاب کند. این به او می فهماند که وقت خواب است و باید با شما همکاری کند.

4. یک برنامه روتین قبل از خواب برای کودک ایجاد کنید

تصاویر کودک خود را در حال حمام کردن، مسواک زدن، خواندن کتاب و سایر فعالیت های قبل از خواب چاپ کنید و نموداری از آنها بسازید. خلاق بودن؛ کودکان عاشق تصاویر رنگی هستند، به خصوص اگر هنوز خواندن و نوشتن را یاد نگرفته باشند. از کودک بخواهید هر مرحله را که انجام داده است مرور کند. چنین میزی به کودک احساس کنترل می کند و این تنها چیزی است که او واقعاً می خواهد.

5. کودک را خسته کنید

اگر هوا خوب است، سعی کنید یک ساعت قبل از خواب بیرون بروید. بودن در فضای باز منجر به خواب با کیفیت و عالی می شود. کارولین جی هاروی، مشاور خواب کودکان، می‌گوید: «من دوست دارم زمانی که هوا خوب است برنامه‌ریزی کنم و پیاده‌روی خانوادگی داشته باشم، حتی اگر فقط 10 دقیقه باشد. هوای تازه به جذب آخرین انفجارهای انرژی کودک کمک می کند. وقتی به خانه برمی گردیم، روال قبل از خواب را نیز انجام می دهیم. به این ترتیب کودک از خواب خوب شبانه لذت خواهد برد.”

6. زمان زنگ ساعت را تنظیم کنید

تنظیم زمان بیدار شدن به اندازه داشتن یک ساعت خواب ثابت مهم است و به تنظیم خواب کودک شما کمک می کند. بهترین زمان برای بیدار شدن به برنامه خانواده شما بستگی دارد، به عنوان مثال. ب. وقتی به مدرسه، کار و سایر تعهدات خانوادگی می روید. مهم نیست دقیقا چه ساعتی را انتخاب می کنید، تا زمانی که به کودک شما زمان کافی برای خوابیدن در ساعات ایده آل خود می دهد و در برنامه خانواده شما قرار می گیرد، نباید مشکلی وجود داشته باشد.

7. زمان را فراموش نکنید

دلا توره معتقد است که زمان خواب ایده آل برای کودک دقیقا 6 ساعت پس از بیدار شدن از آخرین چرت است. بنابراین اگر کودک از ساعت 3 بعدازظهر از خواب بیدار شد، روال قبل از خواب را از ساعت 20:45 شروع کنید و در ساعت 9 شب به او بگویید.

هاروی می گوید: «وقتی کودک بیش از حد خسته است و ما زمان خواب ایده آل را از دست می دهیم، هورمون خواب ملاتونین به کورتیزول محرک تبدیل می شود. این وضعیت مانند این است که قبل از خواب به کودک یک فنجان قهوه بدهید و خواب او را ۷۵ تا ۹۰ دقیقه به تاخیر بیندازید.

با این حال، زمان خواب مشخصی برای همه وجود ندارد. اگر دیر سر کار باشید، ممکن است این برنامه تغییر کند. زمان مناسب برای خواب زمانی است که همه اعضای خانواده با آن راحت باشند. برای والدین شاغلی که تا ساعت 7 بعد از ظهر به خانه نمی رسند، زمان خواب می تواند دیرتر باشد تا والدین بتوانند با بچه ها وقت بگذرانند.

نحوه برخورد با مشکلات خواب در کودکان

نکات مفید برای خواباندن نوزاد

1. زود بیدار شوید

هاروی می‌گوید: «بزرگ‌ترین مشکلی که والدین درباره خواب از ما می‌پرسند این است که چه کار کنیم تا فرزندمان صبح زود بیدار نشود و کمی دیر بخوابد.
دلیل اصلی زود بیدار شدن کودک می تواند چرت طولانی یا دیرهنگام باشد. گاهی دیر خوابیدن باعث زود بیدار شدن می شود. سعی کنید کودک را کمی زودتر بخوابانید، یعنی قبل از اینکه خیلی خسته شود و خوابش به هم بخورد.

2. چرت های ناکافی در طول روز

درست است که چرت های آخر شب گاهی اوقات باعث بی خوابی می شود، اما بدون چرت زدن روزانه، شرایط سخت تر می شود. هاروی می گوید: «کودکان 14 تا 19 ماهه باید حداقل یک چرت در طول روز داشته باشند. بچه ها واقعاً به آن چرت کوتاه نیاز دارند. اگر به دلایلی کودک در طول روز نخوابد، بیش از حد خسته، عذرخواهی و دست و پا چلفتی می شود.”

3. حواس پرتی قبل از خواب

دیدن اسباب بازی ها، شنیدن صدای تلویزیون یا توجه به افراد دیگر در اتاق باعث جلب توجه کودک کم خواب و اختلال در خواب او می شود. در صورت امکان، کودک را در یک اتاق تاریک و ساکت قرار دهید یا از موسیقی ملایم یا صدای سفید برای ایجاد یک محیط خواب آرام استفاده کنید.

4. کودک با والدین می خوابد

اگرچه قصد شما این است که قبل از خواب با کودک خود بمانید تا به او آرامش دهید، اما این می تواند مشکل ساز شود و ممکن است مجبور شوید در طول شب با او بمانید. خوابیدن کودک در آغوش شما یا کنار شما توصیه نمی شود. وقتی کودک به حضور شما عادت کند، خیلی سخت می شود و اگر شما را در کنار خود نبیند، وقتی از خواب بیدار می شود، جیغ می کشد و گریه می کند.

ترک این عادت ممکن است سخت باشد، اما هر چه زودتر کودک این عادت را ترک کند، بهتر است، زیرا شرایط روز به روز سخت تر می شود.

5. کودک را بخوابانید

خوب است کودک مستقل شود و در رختخواب خودش بخوابد، اما به شرطی که در خطر نباشد. بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند در این مورد عجله نکنید. در صورت امکان بهتر است تا 3 سالگی صبر کنید. خوابیدن در گهواره را به تعویق بیندازید تا زمانی که فرزندتان آنقدر بالغ شود که بتواند خودش آن را مدیریت کند.

شما بگو

آیا شما هم برای به خواب رفتن نوزادتان مشکل داشته اید؟ چه راهکارهایی را برای راحت‌تر خوابیدن فرزندتان امتحان کرده‌اید؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمند خود را با ما و کاربران عزیز به اشتراک بگذارید.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن مراجعه به پزشک یا متخصص ضروری است. اطلاعات بیشتر


مهم ترین و سخت ترین وظیفه پدران و مادران تربیت فرزندان، تربیت فرزندان شاد و سالم امروز و تربیت افراد موفق فردا است.



دیدگاهتان را بنویسید