نعیم قاسم: موضوع لبنان در مذاکرات تهران و ریاض مطرح نشد



معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که در مذاکرات ایران و عربستان نه لبنان، نه یمن و نه سوریه مورد بحث قرار نگرفته است.

به گزارش ایسنا، شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله لبنان در گفت و گو با رادیو النور که در آن بر تسریع در روند انتخاب رئیس جمهور در کشورش تاکید کرد، گفت: دیدارهای بین ایران و عربستان سعودی هنوز در مراحل اولیه خود هستند و هدف اصلی آنها احیای روابط دو کشور است

وی تاکید کرد که مسائل لبنان، یمن و سوریه در مذاکرات تهران و ریاض مطرح نشده است.

پیشتر روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی نوشته بود که چند روز قبل از نشست بغداد 2 که دیروز (سه شنبه) در اردن برگزار شد، ایران و عربستان تماس غیرمستقیم داشتند و در مورد پرونده های مختلف از جمله پرونده لبنان گفتگو کردند.

این گزارش حاکی از آن است که انتخاب رئیس جمهور لبنان و تشکیل دولت جدید در آن کشور در راس طرف های ایرانی و سعودی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در بخشی از این گزارش آمده است که چندین طرف از جمله فرانسه و قطر برای تلطیف مواضع تهران و ریاض در قبال پرونده لبنان میانجیگری کردند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی به پرسشی درباره دور جدید مذاکرات ایران و عربستان و اینکه چندی پیش وزیر امور خارجه کشورمان این کشور بر اهمیت روابط با عربستان تاکید کرد و از تمایل برای بازگشت روابط دو کشور به حالت عادی صحبت کرد، اما یکی از مقامات نظامی کشور با توجه به این مواضع اظهاراتی متفاوت از سیاست ایران در قبال عربستان سعودی داشت؟ وی گفت: سیاست ما در قبال عربستان و روند گفت وگوها و مذاکرات دو کشور یک سیاست مشخص و مشخص است و خوشبختانه دو طرف بر ادامه مذاکرات و رویکرد سازنده در این زمینه توافق دارند.

وی تصریح کرد: تاکنون پنج دور مذاکره بین هیئت های رسمی ایران و عربستان با کمک دولت عراق در بغداد برگزار شده است.

کنعانی با بیان اینکه دوستان ما در عراق در این زمینه تلاش های خوبی انجام داده اند و این تلاش ها ادامه دارد، اظهار کرد: خوشبختانه دو طرف از اعتماد طرف عراقی برخوردار هستند و تلاش طرف عراقی در این زمینه برای ایجاد شرایط مناسب برای گفت وگو، اراده را ایجاد می کند. مورد استقبال هر دو طرف (ایران و عربستان) قرار گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین به دیدار وزرای امور خارجه ایران و عربستان در حاشیه اجلاس سران بغداد در اردن اشاره و تصریح کرد: گفت و گوی خوب و مثبت با ابراز حسن نیت. ادامه مذاکرات وزرای خارجه دو کشور در حاشیه قله بغداد دو شکل دارد.

وی اظهارات اخیر وزیر امور خارجه عربستان را نشانه مثبتی برای ادامه مذاکرات با ایران دانست و تصریح کرد: اراده و تمایل دو طرف برای برداشتن گام‌های جدید رو به جلو وجود دارد و می‌توانیم با آن همراهی کنیم. عربستان بر اساس سیاست اعلامی و عملی ما مذاکره خواهد کرد و تا از سرگیری روابط دو کشور که نقش مهمی در منطقه دارد ادامه خواهیم داد و از این روند استقبال می کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید