بازاریابی دیجیتال

تعریف بازاریابی دیجیتال

در گزینه معنای دیجیتال مارکتینگ اتفاق‌نظر وجود ندارد. اشخاص گوناگون اصطلاح دیجیتال مارکتینگ را به تعریف ها مختلفی به فعالیت می‌گیرند. البته به حیث می‌رسد عمده افرادی که اصطلاح بازاریابی دیجیتال را به فعالیت می‌برند، یکی از از دو معنی ذیل را مد حیث دارند:

 

pouyandev.com

دیجیتال مارکتینگ | خط مش اول

در همین رویکرد، مضمون‌ دیجیتال مارکتینگ را بر شالوده معنای مارکتینگ تمجید می‌کنند.

 

به همین صورت که می‌گویند: هر کاری در ادامه بازاریابی انجام می‌شود، چنانچه با ابزارهای دیجیتال انجام شود، چکیده از بازاریابی دیجیتالی است.

 

آیا تبلیغات چکیده از بازاریابی است؟ هنگامی هست، پس تبلیغات با ابزارهای دیجیتال، چکیده از بازاریابی دیجیتال است.

آیا تحقیقات بازار چکیده از بازاریابی است؟ هنگامی هست، پس تحقیقات بازار با ابزارهای دیجیتال، چکیده از بازاریابی دیجیتال است.

آیا آنالیز خوی مصرف کننده چکیده از بازاریابی است؟ هنگامی هست، پس آنالیز خوی مصرف‌کننده با به کارگیری از ابزارهای دیجیتال، چکیده از بازاریابی دیجیتال است.

پس به طور کلی، چنانچه بخواهیم وظایف دیجیتال مارکتر را بشناسیم و بدانیم دیجیتال مارکتینگ شامل چیست، به اندازه هست وظایف یک متخصص بازاریابی را آنالیز نماییم و به عبارتی امور را با به کارگیری از ابزارهای دیجیتالی انجام دهیم.

 

اما همین فقط خط مش موجود به جهت معین نمودن معنی دیجیتال مارکتینگ نیست. خط مش دیگر همین هست که دیجیتال مارکتینگ را به تیتر مجموعه‌ای از ابزارها و تکنیک‌ها می‌شناسند. اکثری از وب سایت های تدریس دیجیتال مارکتینگ، از گزاره سایت HubSpot که از وب سایت های دارای در ادامه زمینه بازاریابی دیجیتال و راهکار محتوا محسوب می‌شود، از همین خط مش به کارگیری می‌کنند:

 

دیجیتال مارکتینگ | خط مش دوم

به جای همین که بخواهیم از مضمون‌ دیجیتال مارکتینگ کلام بزنیم، به اندازه هست ابزارها و تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ را فهرست کنیم. آن وقت می‌توانیم بگوییم: دیجیتال مارکتینگ به این معنی که همهٔ همین ابزارها و کارهایی که با همین ابزارها انجام می‌شود.

 

با همین روش، می‌شود گفت دیجیتال مارکتینگ به این معنی که احاطه بر مجموعه‌ای از ابزارها و تکنیک‌ها؛ از Search Engine Optimization و نشانی اینترنتی مارکتینگ گرفته، تا راهکار محتوا و به کارگیری از سوشال مدیا. از تبلیغات کلیکی و بازاریابی موبایلی گرفته، تا ایجاد محتوا و افیلیت مارکتینگ در ادامه فضای دیجیتال.

 

ما در ادامه متمم می‌کوشیم مخلوط دو تمجید را مد حیث قرار دهیم. زیرا همین دو تمجید از بازاریابی دیجیتال، با یکدیگر تعارضی ندارند و می‌شود آن‌ها را کنار نیز قرار داد. منابع زیادی نیز به سراغ همین گونه تعریف‌های ترکیبی رفته‌اند (+):

 

دیجیتال مارکتینگ | تمجید گزینه استفادهٔ متمم

بازاریابی دیجیتال شامل همهٔ ابزارها و فعالیت‌هایی هست که به جهت بازاریابی محصولات و سرویس ها گزینه به کارگیری قرار می‌گیرد؛ به شرطی که همین فعالیت‌ها در ادامه بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل، حقیقت افزوده، حقیقت مجازی و …) انجام شوند.

 

ابزارهای بازاریابی دیجیتال یا این که دیجیتال مارکتینگ

موارد ذیل نمونه‌هایی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شوند و انتظار می‌رود یک دیجیتال مارکتر بر آن‌ها مسلط باشد:

 

  بازاریابی به وسیله موتورهای جستجو (SEM) [شامل ازدحام ارگانیک و خریداری شده]

 

  بهینه سازی به جهت موتورهای کاوش (سئو)

 

  بازاریابی محتوا (Content Marketing)

 

  بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)

 

  بازاریابی کانال های اجتماعی (Social Media Marketing)

 

  استراتژی محتوا (Content Strategy)

 

  تبلیغات بر شالوده کلیک (PPC)

 

  اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)

 

  تبلیغات بنری (Banner Advertising) و تبلیغات همسان (Native Advertising)

 

  ایمیل مارکتینگ

 

  بازاریابی موبایلی یا این که تلفن همراه مارکتینگ (یا اصطلاح کهن آن: تبلیغات موبایلی)

 

  بازاریابی از شیوه همکاری در ادامه فروش (Affiliate Marketing)

 

  تولید محتوا

 

  بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Marketing)

 

گاهی در ادامه فهرست ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به تبلیغات هدفمند و سفارشی شده (Targeted Advertising) و هم تبلیغ همسان (Native Advertising) هم اشاره می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید