سه دستور بانک مرکزی برای کنترل دارایی های بانک


بانک مرکزی در بخشنامه ای سه دستور کنترل دارایی بانک ها را صادر کرده است.

به گزارش ایسنا، وضعیت ترازنامه بانک ها یکی از معیارهای مهم برای بررسی تغییرات پایه پولی است، زیرا هر آنچه در این ترازنامه نشان دهنده اضافه برداشت بانک ها در بانک مرکزی و افزایش آن باشد، پایه پولی بانک را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین میزان و افزایش آن، در نهایت منجر به افزایش نقدینگی می شود.

این در حالی است که بانک مرکزی در دولت سیزدهم یکی از برنامه های جدی خود را برای اصلاح نظام بانکی، اصلاح رابطه بانک مرکزی و بانک ها از طریق کنترل ترازنامه بانک ها اعلام کرده است. به همین منظور رشد ترازنامه بانک ها بین 1.5 تا 2.5 درصد تعیین شده است و در صورتی که بانکی این الزام را برآورده نکند، سپرده قانونی آن بانک نزد بانک مرکزی بین 10 تا 15 درصد افزایش می یابد. پنالتی

در همین راستا، بانک مرکزی اخیراً در بخشنامه ای قوانین کنترل برخی دارایی های شبکه بانکی کشور را به بانک ها ابلاغ کرد که بر اساس آن حداکثر مهلت بارگذاری و ارسال اطلاعات توسط موسسات اعتباری از « حداکثر 15 روز پس از پایان کار» است. ماه” به “حداکثر. یک هفته بعد از پایان ماه تغییر می کند.

ضمناً این بخشنامه متذکر می‌شود که با توجه به مفاد ماده (6) ضوابط و تبصره (1) ذیل، تاکنون ارزیابی انطباق با حدود مقرر و بر این اساس، تعدیل نسبت سپرده قانونی اعتبار انجام شده است. مؤسسات به صورت فصلی محاسبه و اعمال شده است و مقرر شد وظایف مندرج در این ماده به صورت ماهانه انجام شود.

همچنین پیرو اطلاعیه بانک مرکزی، سایر موارد مندرج در ضوابط تنظیم کنترل برخی دارایی‌های شبکه بانکی کشور موضوع بخشنامه
421929/99 مورخ 27/12/1399 و بخشنامه شماره 127050/01 مورخ 24/05/1401 همچنان معتبر است.

سه دستور بانک مرکزی برای کنترل دارایی های بانک

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید