نماینده هنری ارشاد به زودی معرفی می شود / بررسی رویکردهای شورا – خبرگزاری بیشتر | اخبار ایران و جهان



محمدمهدی اسماعیلی صبح امروز در حاشیه جلسه شورای فرهنگ عمومی با اشاره به ابلاغیه مقام معظم رهبری مبنی بر انتصاب اعضای جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: رهبر معظم انقلاب در پیوست این ابلاغیه بر اصلاحات انقلابی تاکید کردند. در پی این اطلاعیه به دستور رئیس جمهور کمیته ای تشکیل شد.

وی در عین حال تصریح کرد: توجه به مسائل فرهنگی به ویژه فرهنگ عمومی و بازسازی و برداشتن گام های جدید و نیز ارتقای فرهنگ عمومی باید توسط شورای فرهنگ عمومی کشور انجام شود.

وزیر فرهنگ و رهبری درباره نقش و جایگاه شورای فرهنگ عمومی گفت: شورای فرهنگ عمومی یکی از شوراهای اقماری اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در نظر داریم اولویت‌های شورای فرهنگ عمومی را مورد بازنگری قرار دهیم. دستور مقام معظم رهبری در دستور کار اعضا: در دوره جدید فعالیت شورای فرهنگ عمومی کشور، بحث ها و مصوباتی جدی در حال پیگیری است که قبلاً اجرایی نشده است.

وی گفت: بعد از کرونا، مسائل فرهنگی یکی از مهمترین موضوعات ماست. جامعه به ویژه جامعه فرهنگی و هنری کشور از شیوع بحران کرونا آسیب جدی دید و ما در شورای فرهنگ عمومی کشور این موضوعات را در دستور کار قرار می دهیم. کرونا علاوه بر عوارض جسمی عوارض دیگری نیز دارد و در شورای فرهنگ عمومی کشور در حال تهیه یک بسته کلی برای دوران پسا کرونا هستیم تا بتوانیم آسیب های جدی را در موضوعات مختلف از جمله رفتارهای جمعی و اجتماعی بررسی کنیم.

اسماعیلی در عین حال تصریح کرد: در حال بررسی ترمیم قطعات آسیب دیده بر اثر کرونا در شورای فرهنگ عمومی کشور هستیم. جامعه ما دارای هویت ملی و مذهبی قوی است که توسط جوامعی مانند مساجد، جشن ها، شادی ها، غم ها و غیره شکل گرفته است و به این ترتیب در غم ها و شادی های یکدیگر شریک هستند. از این رو این جوامع منجر به انسجام اجتماعی در کشور می شود متأسفانه شیوع کرونا مشکلاتی ایجاد می کند در بالا بوده است. از این رو شورای فرهنگ عمومی کشور با حضور دستگاه ها و سازمان های مختلف از جمله سازمان صدا و سیما، وزارتخانه های بهداشت، درمان، علوم و تحقیقات، آموزش و پرورش و سایر سازمان ها و نهادها سعی در مدیریت بخشی از مشکلات دارد.

وزیر فرهنگ و رهبری در بخشی دیگر از گفتگوی خود در خصوص فروش این روزهای سینما گفت: در چند هفته اخیر جلساتی با تهیه کنندگان برخی فیلم ها داشته ایم. ما خوشحالیم که رونق به سینما بازگشته است و امیدواریم که او به طور کامل از دستورالعمل های بهداشت و علاقه پیروی کند. گیر از یک سیستم هوشمند که نشان می دهد افراد در هر دو فاز واکسینه شده اند اند، ظرفیت کلی سینما، تئاتر، موسیقی و … را در کشور تجربه کنید.

اسماعیلی در خصوص انتصاب مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری جشنواره موسیقی فجر افزود: معاون هنری وزیر و مدیر کل دفتر موسیقی به زودی معرفی خواهند شد. اما در مجموع سیاست کلی موسیقی کشور ارائه خواهد شد ما در چند هفته اخیر با پیشکسوتان موسیقی نیز جلساتی داشتیم و معتقدیم موسیقی یکی از گسترده ترین عرصه های فرهنگی کشور است و مدیریت فرهنگی نمی تواند بی تفاوت باشد. بنابراین در دولت سیزدهم تمام فعالیت ها در این حوزه با هدف اصالت، موسیقی بومی و نواحی با در نظر گرفتن ذائقه جوانان صورت می گیرد.

* بازنگری در رویکردهای شورای فرهنگ عمومی کشور در اولویت قرار دارد

محمدمهدی اسماعیلی در هفتصد و شصت و دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی با اشاره به الحاق احکام اعضای جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط مقام معظم رهبری، افزود: شورای فرهنگ عمومی یکی از اعضای شورای فرهنگ عمومی است. شوراهای اقماری اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی متولی فرهنگ عمومی است و شایسته است با دستور جدید رهبر معظم انقلاب اسلامی در فعالیت‌های آن بازنگری شود.

وی در عین حال تاکید کرد: با توجه به وظایف این شورا و در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری، یکی از اولویت های کاری این وزارتخانه بررسی رویکردهای شورا در زمینه فرهنگ عمومی است.

وزیر فرهنگ و رهبری گفت: شورای فرهنگ عمومی دو تا دارد ماموریت در زمینه دانش و علم و توسعه فعالیت های علمی و در زمینه مسائل فرهنگی. بر اساس دستاوردهای کشورمان در عرصه علم، پیشرفت های علمی به ویژه در سال های اخیر حاصل شده است.

وی اضافه کرد: بار اصلی فرهنگ عمومی کشور بر عهده شورای فرهنگ عمومی کشور است; یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی می تواند بر اساس مصوبه جلسات شورای فرهنگی عمومی کشور تصمیم گیری کند. گیر و به سیاست گذاری دقیق دست پیدا کنید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور نیازمند کار متراکم، قوی، علمی و دقیق است. باید از فرصت بی نظیری که با انتخاب مردم و آزادی اداری کشور در اختیار ما قرار گرفته استفاده کنیم و بتوانیم پاسخ های معتبری به فرمایشات مقام معظم رهبری در این زمینه دریافت کنیم.

وی گفت: اقدام سریع و فوری قابل پیگیری و انجام است و ما در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی باید با برنامه ریزی مشخص و با برنامه ریزی دقیق برای اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری برنامه ریزی کنیم.

در ابتدای این جلسه سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: هفتصد و شصت و دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور با پیش دستورهای ملاحظاتی در ورزش و فرهنگ عمومی، تحولات وقایع چهل و یکمین مجمع عمومی یونسکو و ملاحظات و نیازهای فرهنگی روز دانشجو برگزار می شود. این کار می کند.

وی افزود: دستور کار این هفته شورا بررسی ابعاد فرهنگی، رسانه ای و فناوری اطلاعات بحران کرونا در آستانه موج ششم است. پاساکرونا و اجرا و امکان ارزیابی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی کشور مربوط به کرونا است.

در این جلسه محمد خدادی مشاور وزیر و دبیر کمیته اطلاع رسانی و مدیریت کرونا نیز گزارشی با عنوان «رسانه و جریان کرونا» ارائه کرد.

در این جلسه نیز اعضای حاضر به بیان نظرات و پیشنهادات خود در خصوص موضوعات جلسه پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید